Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος
210 5202 901, 210 5226 769
210 5202 935

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΤΟΥ ΥΠΑΑΤ

αρχείο λήψης
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΑΑΤ


Μετά από πρόσκληση του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων η Πρόεδρος, Τραχήλη Αθηνά και ο Γενικός Γραμματέας του Πανελλήνιου Κτηνιατρικού Συλλόγου, Σαντοριναίος Άγγελος, συμμετείχαν στις 20 Ιουλίου σε συνάντηση με θέμα την αλλαγή νομοθετικού πλαισίου σχετικά με την προστασία των αδέσποτων ζώων. Στην συνάντηση παραβρέθηκαν ο Πρόεδρος του Παραρτήματος Αττικής και Νησιών του ΠΚΣ, κ. Κανούρης Τάσος, ο Πρόεδρος του ΣΚΜΖΑ, Πολυζώης Γιάννης, εκπρόσωποι της ΕΔΚΕ και φιλοζωικών οργανώσεων.
Από πλευράς μας διατυπώθηκαν αναλυτικά οι παρακάτω προτάσεις:

Α. Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας με ΥΠ.Α.Α.Τ. και αρμόδιους συλλόγους (Π.Κ.Σ.) για την διοργάνωση δραστηριοτήτων και παρεμβάσεων στα σχολεία είτε στα πλαίσια των θεματικών εβδομάδων είτε στα πλαίσια των εργασιών Project στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ομιλίες κτηνιάτρων, διαδραστικά προγράμματα ενημερωτικού και δημιουργικού χαρακτήρα είναι ικανά να χτίσουν μια νέα συνείδηση φιλοζωίας και υπεύθυνης ιδιοκτησίας. Δημιουργώντας υπεύθυνους πολίτες χτίζουμε έναν καλύτερο αυριανό κόσμο.

Β. Καταγραφή ζώων και εύρεση ιδιοκτητών.
1. Επιστροφή της λειτουργίας της βάσης δεδομένων στον Π.Κ.Σ. Ο Π.Κ.Σ. σχεδίασε, αναβάθμισε, λειτούργησε την βάση δεδομένων καταγραφής στοιχείων ζώων και ιδιοκτητών για περισσότερα από 12 χρόνια. Η μεταφορά της στο ΥΠΑΑΤ αποδείχτηκε στην πράξη ότι δημιουργεί πολλά προβλήματα (ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία, απαίτηση καταγραφής στοιχείων που οι ιδιοκτήτες δεν υποχρεώνονται και δεν θέλουν να δηλώσουν στον κτηνίατρο, έλλειψη τρόπου καταχώρησης εκτός της On line σύνδεσης των κτηνιάτρων με αποτέλεσμα οι μεγαλύτεροι σε ηλικία κτηνίατροι να αντιμετωπίζουν δυσκολίες, ενώ ενδεχόμενο τεχνικό πρόβλημα απενεργοποιεί στην ουσία κάθε λειτουργία, αδυναμία καταχώρησης κωδικών Microchip που προέρχονται από χώρες εκτός Ε.Ε. πχ Αμερική κ.λπ.) Επιπλέον, τόσο η ύπαρξη παράβολου όσο και ο τρόπος είσπραξής του είναι απαράδεκτος. Όσο η βάση υπήρχε στον ΠΚΣ οι κτηνίατροι πλήρωναν παράβολο ακριβώς επειδή η λογική ήταν οι ίδιοι να αναλαμβάνουν το κόστος λειτουργίας της βάσης (υπάλληλοι, συντήρηση, αναβάθμιση, Server κ.α.). Με το νέο σύστημα καλείται, άγνωστο μέσω ποιου παραστατικού και φορολογικής πράξης, ο κτηνίατρος να εισπράξει από τον ιδιοκτήτη το παράβολο για να το αποδώσει στον Δήμου κατοικίας του ιδιοκτήτη, όπου κι αν βρίσκεται αυτός. Ταυτόχρονα, το παράβολο αυτό δεν έχει καν ανταποδοτικό χαρακτήρα, παρά μόνο φοροεισπρακτικό.
Είναι αντιληπτό, λοιπόν, ότι η επιστροφή στην προηγούμενη κατάσταση με επαναφορά της βάσης στον ΠΚΣ είναι άμεση ανάγκη.
2. Για την άμεση εύρεση του ιδιοκτήτη του ζώου απαιτείται τόσο on line Λειτουργία της βάσης δεδομένων όσο και σύνδεσής της με τα κατά τόπους αστυνομικά τμήματα. Επιπλέον, είναι αναγκαία η δημιουργία ενιαίου συστήματος δήλωσης απωλειών μεταξύ των αστυνομικών τμημάτων της χώρας. Ο νόμος ορίζει ότι ο ιδιοκτήτης οφείλει να δηλώσει σε αυτά την απώλεια εντός 5 ημερών. Αυτήν την στιγμή ακόμα και αν ο ιδιοκτήτης κάνει την δήλωση δεν γνωρίζει κανείς ότι έχει γίνει και τα στοιχεία του για να βρεθεί.
3. Ενεργοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών που θα ελέγχουν τόσο αν το ζώο φέρει microchip όσο κι αν τα στοιχεία του είναι ορθά καταχωρημένα

Γ. Προγράμματα σήμανσης, στείρωσης και εμβολιασμού αδέσποτων ζώων
Αποκλειστικά υπεύθυνοι για τα προγράμματα θα πρέπει να είναι οι Δήμοι και μόνο αυτοί, χωρίς να παρεμβαίνουν άτομα με καμία θεσμική ιδιότητα
Τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να διεξάγονται εντός δημοτικών κτηνιατρείων και από δημοτικούς κτηνίατρους ή συνεργαζόμενους ιδιώτες. Οι Υπουργικές Αποφάσεις που ορίζουν παραχώρηση χώρων και τέλεση κτηνιατρικών πράξεων από εθελοντές μόνο πρόβλημα έχουν δημιουργήσει μέχρι τώρα. Δεν είναι δυνατόν χειρουργικές επεμβάσεις να πραγματοποιούνται πάνω σε τραπέζια κουζίνας, φορτηγά, ταψιά κ.λπ. με ανύπαρκτα μέσα αντισηψίας και αποστείρωσης, να μην υπάρχει καμία μέριμνα διαχείρισης των ιατρικών αποβλήτων, καμία φροντίδα στα χειρουργημένα ζώα (δόθηκαν στους αρμόδιους φωτογραφίες που αποτελούν απόδειξη όλων των παραπάνω). Είναι τρομερό η Πολιτεία να παραδέχεται με αυτόν τον τρόπο ότι ένα δεσποζόμενο ζώο αξίζει της μεταχείρισης που το προσφέρει ο πιστοποιημένος κτηνίατρος σε ελεγμένο και αδειοδοτημένο Ιατρείο Μικρών Ζώων, ενώ το αδέσποτο ζώο αρκεί «να μην μπορεί να ξαναγεννήσει». Επιπλέον, το επιχείρημα περί οικονομικότερης διεξαγωγής των προγραμμάτων από εθελοντές του εξωτερικού καταρρίπτεται όταν δει κανείς ότι οι Δήμοι πληρώνουν την μεταφορά, σίτιση, στέγαση των αλλοδαπών κτηνιάτρων και ως εκ τούτου το κόστος υπάρχει.
Όποιο ξένο φιλοζωϊκό σωματείο ενδιαφέρεται να συνδράμει στην προσπάθεια στην Ελλάδα να υποχρεούται να κάνει δωρεά στον Δήμο, τα όποια χρήματα θέλει να διαθέσει, χωρίς να παρεμβαίνουν ντόπιοι “επαγγελματίες” μεσάζοντες.
Επιπλέον, η τριμελής επιτροπή που παρακολουθεί το πρόγραμμα πρέπει να απαρτίζεται από τον δημοτικό κτηνίατρο, έναν δημόσιο κτηνίατρο (δηλ. καθ΄ύλην αρμόδια πρόσωπα) και αιρετό μέλος του Δήμου και όχι από φιλόζωους ή άσχετους ανθρώπους με την κτηνιατρική επιστήμη και την συμπεριφορά των ζώων.

Δ. Έλεγχος εισαγωγών ζώων.
Η πραγματικότητα έχει αποδείξει ότι ο μεγαλύτερος αριθμός αδέσποτων ζώων προέρχεται από κουτάβια που έχουν αγοραστεί μέσω Pet shop και έχουν εισαχθεί στην χώρα από το εξωτερικό. Και αυτό κυρίως γιατί τα ζώα αυτά για να εισαχθούν στην Ελλάδα πρέπει να έχουν Microchip, χωρίς, όμως, να είναι υποχρεωτική και η καταχώρηση του στην ελληνική βάση δεδομένων και στο τελικό ιδιοκτήτη με αποτέλεσμα η εγκατάλειψή τους να γίνεται ακόμα ευκολότερη. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε την άμεση καταγραφή των δεδομένων του ζώου και του τελικού ιδιοκτήτη με την εισαγωγή του ζώου στα σύνορα. Αν ο τελικός ιδιοκτήτης δεν είναι γνωστός το ζώο να καταγράφεται στο όνομα του εισαγωγέα.

Ε. Συνταγματική αλλαγή και αναφορά πλέον των ζώων ως έμβιων όντων, πραγματική τομή σε επίπεδο αλλαγής συνειδήσεων και πράξης.

Στην συζήτηση εκφράστηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις και όπως ήταν αναμενόμενο υπήρξαν και διαφωνίες μεταξύ των διαφορετικών φορέων. Θα πρέπει, όμως, τα πράγματα να ειπωθούν ξεκάθαρα. Συναντήσεις μέσα στον Ιούλιο και χωρίς ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που να ορίζει την περιοδικότητά τους και την τελική χρονική στιγμή που ο νόμος θα υποβληθεί προς ψήφιση μοιάζουν οριακά ανούσιες ή καλύτερα τείνουν να επιβεβαιώνουν τις φήμες περί κινήσεων εντυπωσιασμού. Συζητήσεις χωρίς ιεράρχηση δεν οδηγούν πουθενά. Και ας μη κοροϊδευόμαστε. Λόγο για την κτηνιατρική επιστήμη οφείλουν να έχουν οι επιστήμονες που ασχολούνται με αυτήν και όχι όποιος απλώς έχει άποψη. Το αντίθετο μόνο ψηφοθηρικό μπορεί να χαρακτηριστεί. Επιπλέον, είναι σαφώς θετικό το ενδιαφέρον της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ για αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, καταδεικνύει ότι οι λανθασμένες αποφάσεις του παρελθόντος έδειξαν τα όριά τους έπειτα από σχεδόν δύο χρόνια εφαρμογής τους, όμως, θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή των αρμοδίων και πέραν των γραφείων και των διαβουλεύσεων. Παραδόθηκαν στο ΥΠΑΑΤ για άλλη μια φορά οι καταγγελίες του ΠΚΣ για παράνομη διεξαγωγή προγραμμάτων στειρώσεων αδέσποτων ζώων ανά την Ελλάδα. Μόνο τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πάνω από 20 τέτοιες καταγγελίες, αλλά σχεδόν ποτέ οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν απάντησαν. Αναμένουμε τις αντιδράσεις των αρμοδίων τώρα που το ΥΠΑΑΤ έχει τις καταγγελίες στα χέρια του συνολικά και όχι μόνο με κοινοποιήσεις….

Κλείνοντας θέλουμε να τονίσουμε τόσο προς τους συναδέλφους όσο και προς τους πολίτες, είτε έχουν ζώα είτε όχι, ότι ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος, έχοντας ως στόχο την διαφύλαξη της υγείας και ευζωίας των ζώων και την προάσπιση της Δημόσιας Υγείας θα συνεχίσει το έργο προς αυτήν την κατεύθυνση, κόντρα σε συμφέροντα και ιδιοτέλειες. Ήδη έχουν ενημερωθεί οι Διοικήσεις της Πανευρωπαϊκής Ένωσης Κτηνιάτρων (FVE), του Παγκόσμιου Κτηνιατρικού Συλλόγου (WVA), του Παγκόσμιου Οργανισμού για την Υγεία των ζώων (WOHA), ενώ υπήρξε συνάντηση και με τον αρμόδιο Επίτροπο της Ε.Ε. για ζητήματα που έχουν να κάνουν με την διαχείριση των αδέσποτων ζώων, την αντιποίηση επαγγέλματος, την παράνομη εμπορία φαρμάκων κ.ο.κ.

Όπως και στο παρελθόν (ν.3170) έτσι και τώρα θα είμαστε παρόντες με προτάσεις σε κάθε συζήτηση για την όποια αλλαγή νομοθετικού πλαισίου που αφορά τα ζώα, την Δημόσια Υγεία και την κτηνιατρική επιστήμη, έχοντας, όμως, γνώμονα το κοινό καλό και όχι την εξυπηρέτηση συμφερόντων.
Top