04/04/2024

Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας

πμ

Μετά από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) και σύμφωνα με εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Γιάννη Κατσαρού,  ορίζεται και καθιερώνεται ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας η 4η Απριλίου κάθε σχολικού έτους,. Η ημέρα θα είναι αφιερωμένη στην υλοποίηση δράσεων φιλοζωίας.

Ως Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος έχουμε ζητήσει συνάντηση με τους αρμόδιους φορείς του Υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να υπάρξει συνεργασία για τη δημιουργία προγραμμάτων που θα αφορούν το σύνολο της εκπαίδευση. Άλλωστε σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν κτηνίατροι-μέλη μας που επισκέπτονται κατόπιν πρόσκλησης σχολεία πρωτοβάθμιαςκαι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, συζητώντας με τα παιδιά την έννοια της φιλοζωίας και της υπεύθυνης ιδιοκτησίας ζώων.

Αναμένοντας, λοιπόν, τη συνάντηση αυτή και αναγνωρίζοντας ως ιδιαίτερα θετική την παραπάνω επιλογή του Υπουργείου, δημοσιεύουμε μία από τις ομιλίες του συναδέλφου και ταμία της Διοικούσας Επιτροπής του Π.Κ.Σ., Γ. Πιπεράκη, σε σχολείο της Κρήτης.


"Λέμε  πάντα για τον υπεύθυνο ιδιοκτήτη και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του. Μήπως, όμως, θα επέμενα να λέγαμε για τον υπεύθυνο άνθρωπο;! Ας γίνω λίγο πιό σαφης. Η ζωοφιλία, το θέμα των αδέσποτων, η συμπεριφορά μας στα ζώα γενικότερα, δεν είναι θέμα μόνο των κατόχων κατοικίδιων. Αγγίζει όλους μας. Αρχίζει από αυτόν που βλέπει δίπλα του ζώα, αυτόν που σκέφτεται να αποκτήσει κι αυτόν που έχει. Θα ασχοληθώ τώρα μόνο με τα ζώα συντροφιάς γιατί η συζήτηση για τα παραγωγικά ζώα είναι πολύ πιο σύνθετη. 

Ο υπεύθυνος άνθρωπος είναι αυτός που θα σεβαστεί τα ζώα που κυκλοφορούν δίπλα του ακόμα κι αν δεν τα συμπαθεί. Δε θα τα χτυπήσει, δε θα ενοχλήσει αυτούς που τα φροντίζουν και δε θα δημιουργήσει προβλήματα  σ' αυτούς που έχουν δικά τους.

Αυτούς που σκέφτηκα αποκτήσει θα λάβει υπόψη του ολα τα δεδομένα. 

Τα κατοικίδια χρειάζονται τα τρία   Χ  .

Χώρο.

Χρόνο

Χρήμα.

Χώρο για να μπορούν να ζουν άνετα. Ένα μεγαλόσωμο σκυλί υποφέρει σε μικρά διαμερίσματα. Θέλει κίνηση κι εκτόνωση.Αυτό με τη βόλτα και με μεγάλες αυλές του το προσφέρουμε.

Θέλουμε χρόνο μαζί του για να το εκπαιδεύσουμε,να το κοινωνικοποιήσουμε,να το πάμε βόλτες,να το περιποιηθούμε και γενικά, να εκπληρώσουμε τις ανάγκες του.

Στην πολυασχολη ζωή που ζούμε ολα αυτά πρέπει να τα λάβουμε υπόψην μας,ειδάλλως γίνεται το πρώτο ακούσιο βήμα προς την δημιουργία αδέσποτου. Υπάρχει  έτσι ένα σχετικά δυστυχισμένο ζώο κι ένας διορισμένος,μετανιωμένος ιδιοκτήτης θα μπορούσα να πω.

Υπάρχει μια έκφραση που λέει να μην απλώνεις τα χέρια σου πιο μακριά από κει που μπορείς να πιαστείς γιατί θα πέσεις. Εδω μπαίνει ο οικονομικός παράγοντας. Το ζώο θέλει καποιο κόστος διαβίωσης,υγειονομικής φροντίδας κ.α.  Δεν είναι υπέρογκα ποσά αλλά για κάποιους αντικειμενικά μπορεί να είναι ανέφικτο να ανταπεξέλθουν. Όσοι δεν μπορούν δεν πρέπει να παίρνουν ζώο.

Εκτός από τα τρία Χ υπάρχει και το βασικότερο. Θα πάρουμε καποιο ζώο επειδή πραγματικά το αγαπάμε και το θέλουμε κι όχι γιατί το θέλει το παιδί μας ή γιατί είναι ένα νέο κοινωνικό πρότυπο.

Εν κατακλείδι, δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε να υιοθετεί ζώο. Η τάση "υιοθέτησε ενα κι εσύ μπορείς" είναι επικίνδυνη κι άφρονη. 

Ας πάμε σ αυτούς που έχουν ήδη ζώο.

Είναι αυτονόητο οτι πρέπει να εκπληρώνουν όλες τις προαναφερόμενες προϋποθέσεις. Επιπλέον, όμως, πρέπει να σέβονται τους συνανθρώπους τους και την κοινωνία που ζούνε. Δεν πρέπει να ενοχλούν,να ρυπαίνουν,να προκαλούν. Όπως αυτοί απαιτούν αντίστοιχη αντιμετώπιση έτσι θα συμπεριφέρονται. Οφείλουν να ακολουθούν τις επιταγές του νόμου και προπάντων να είναι παράδειγμα προς μίμηση κι όχι προς αποφυγή.

Υπάρχει και μια κατηγορία συνανθρώπων μας που θέλουν, αλλά δεν μπορούν και προσφερουν την αγάπη τους στα αδέσποτα με ποικίλους τρόπους. Είναι αξιέπαινοι και οφείλουμε να τους συμπαραστεκόμαστε στο μετρό του δυνατού. Θα πρέπει, όμως, κι αυτοί να αναγνωρίζουν τις υποχρεώσεις που έχουν από τις πράξεις τους. Οφείλουν να αναγνωρίζουν ότι αυτό που κάνουν είναι δική τους επιλογή κι ευθύνη .Και σε αυτούς, ο χρόνος, ο χώρος και το χρήμα είναι δικά τους. 

Συμπερασματικά, αυτό που πρέπει να καλλιεργήσουμε είναι ο σεβασμος προς όλους και αναγνώριση των υποχρεώσεων του καθενός μας. 

Σας ευχαριστώ"

επιστροφή